Friday 20 September 2013

Menggabungkan Kapasitor Secara Selari

Menggabungkan Kapasitor Secara Selari


Sekiranya dua atau lebih unit kapasitor digabungkan secara selari, maka unit kapasitansnya boleh dijumlah begitu sahaja. Rujuk gambar di sebelah. Pengetahuan ini amat berguna sekiranya anda sering terlibat dalam kerja pembaikan peralatan elektrik atau elektronik

Situasi 1
Satu kipas siling didapati tidak berpusing walaupun suis telah dihidupkan. Setelah diperiksa, didapati kapasitor pada kipas tersebut telah rosak. Kapasitor tersebut bernilai 2uF, tetapi pada masa itu anda hanya mempunyai dua unit kapasitor 1uF. Penyelesainnya, sambungkan kedua2 kapasitor 1uF tersebut secara selari. Dengan itu anda telah 'mencipta' kapasitor bernilai 2 uF dan pasangkan ia pada kipas tersebut. 

Situasi 2
Satu monitor komputer LCD didapati tidak menyala. Setelah diperiksa, terdapat satu unit kapasitor 80 uF pada bahagian inverter telah rosak. Kapasitor 80uF biasanya sukar didapati di kedai. Oleh itu, anda boleh menggabungkan kapasitor bernilai 47uF, 22uF dan 10uF (kapasitor pada nilai ini biasa dijual di kedai elektronik) untuk mencipta kapasitor bernilai 79uF. Walaupun tidak mendapat nilai 80uF, tetapi ia masih boleh digunakan.

No comments: